Nemzetközi költöztetés

Nemzetközi költöztetés – gyakorlatias tippek

A hazatelepülők többsége a költöztetés eseti formáját választja. Ekkor a nemzetközi fuvart csak egy irányban kell megfizetni, hiszen a teherautó export fuvarját valaki más már megrendelte.  Ez a legköltséghatékonyabb megoldás, azonban számítani kell arra, hogy kevés emelőhátfalas teherautó vesz részt a nemzetközi fuvarozásban és a gépkocsivezetővel rakodók nem utaznak. Aki takarékoskodni kíván és vállalkozó szellemű, mindez nem csüggeszti el!

Nemzetközi költöztetés előkészítés

A nemzetközi költözést alaposan elő kell készíteni, egyúttal remek alkalom ez a lomtalanításra is! Feleslegessé vált tárgyak, bútorok esetén célszerű tájékozódni az eladhatóságukról, csökkentve ezzel is a költöztetés terheit. Már a teherautó és a rakodók megérkezése előtt szabad helyet kell biztosítani az ingatlanban!  A csomagoláshoz, bútormozgatáshoz nagy hely kell.

Nemzetközi költöztetés csomagolás

Nemzetközi költöztetéseink többségénél a csomagolást mi látjuk el, felmérés alapján. Amennyiben ügyfelünk ezt maga kívánja ellátni, számos kartondobozt kell beszereznie. A dobozokba 20kg-nál többet nem ajánlott pakolni, a könyvek súlya például ezt könnyen meghaladhatja. Vegyék figyelembe, hogy a rakodóknak sokszor kell fordulniuk, emelniük, lépcsőzniük és a küldeményre is hosszú út vár! Könyveknek a banános vagy azzal azonos méretű dobozt ajánljuk. Ruháknak kartonok, dobozok, ládikák, fóliazsákok is megfelelnek, barkácsáruházakban tömegével kaphatók. Ruhaneműt a szekrényben nem szabad hagyni, a fiókokat ki kell üríteni. A bútorok többségét nem tervezték dinamikus terhelésre, ezért az oldható kötéssel ellátott szekrényeket célszerű szétszedni és lapra szerelni.  Ha nem szedhető szét, akkor ki kell üríteni, fiókokat, polcokat eltávolítani – különösen az üveget -, az ajtókat le kell ragasztani! Érdemes beszerezni tűzőgépet és nagy mennyiségű csomagolóanyagot, pántokat, zsineget. Rendkívül hasznos a hullámpapír, légpárnás (ún. pattogós) fólia és a kézi nyújtható fólia. Az élek fokozott védelméhez nélkülözhetetlen a sarokvédő. Tükrök, üvegtáblák, ajtók élsérüléseinek a veszélye fokozott. A belső feszültségből eredő berepedések mindig a szélről indulnak. Fontos szabály, hogy az üvegek egymással nem érintkezhetnek! Ne sajnálják a csomagolóanyagot (pokrócok) és ügyeljenek a távtartás biztosítására. Erre kiválóan megfelel a térkitöltő habosított tasak, párna, illetve különböző habelemek. A csomagoláson „törékeny” feliratot kell jó láthatóan feltüntetni! A fentiek érvényesek a festmények csomagolására is.

Kulturális javak külföldre viteléről az 2001. évi LXIV. törvény rendelkezik, amely letölthető innen. Csillárokat, porcelánokat egyesével szabad csomagolni, majd erős papírdobozba helyezve, rugalmas térkitöltőkkel (raffia, PS chips, szivacs) kitölteni. Érdemes minden dobozt felcímkézni, tartalmukat megjelölni.  Fontos a csomaglista – packing list – megléte, amely nélkülözhetetlen egy közúti ellenőrzés, illetve az  átadás-átvétel során!

Nemzetközi költöztetés rakodás

Még a teherautó érkezése előtt kérjük biztosítani, szabaddá tenni a parkoló ill. rakodó-helyet. Társasházakban nem mindig engedik a liftet költözésre használni, de érdemes egyezkedni a közös képviselő bevonásával. Javasoljuk a ház hirdetőtáblájára előre kiírni a költözködési szándékot. A nemzetközi költöztetést a munkavezető felügyeli, a teherautóra rakodást a gépkocsivezető. (A rakodás egyébként nem kötelessége a gépkocsivezetőnek, csak a rakományrögzítés.) Az ingóságok előkészítettsége itt kap fontos szerepet, hiszen előre tervezhető a rakodás menete,  időt és pénzt megtakarítva. Indulás előtt ellenőrizni kell, hogy a teherautón van-e minden. A gépkocsivezető ezután állítja ki a nemzetközi közúti fuvarozás alapvető okmányát, amely nem más, mint a CMR fuvarlevél. Ennek melléklete a rakománylista egy példánya. A fuvarlevelet feltétlen alá kell írni, ez a fuvarozási jogügylet alapja, legalább egy eredeti példány az ügyfélé. A CMR fuvarlevél általában 6 lapos.

Nemzetközi költöztetés, átadás-átvétel

Lerakodáskor a nagyobb bútorok helyre rakásával, a rakodók ügyes irányításával a beköltözés nagyobb része elvégezhető.  Az átadás-átvételt tételesen kell elvégezni. Ne írják alá a CMR fuvarlevelet, amíg át nem nézték a megérkezett szállítmányt! Utólagos reklamációt nehéz érvényesíteni, különösen használt ingóság esetén.

Mi a teendő árusérülés esetén?

Szerencsére ritkán fordul elő, de ha mégis, azonnal fenntartást kell tenni a CMR fuvarlevélen, illetve ténymegállapító jegyzőkönyvet felvenni. A jegyzőkönyvben rögzíteni kell a sérülés vagy hiány tényét, jellegét, a körülmények rövid leírását. Nagyon fontos a fuvarozó és az ügyfél dátummal ellátott, együttes aláírása! Egyúttal minél több fotót kell készíteni a sérülésről. A CMR fuvarlevélen a fuvarozó is tehet fenntartást, pl. ha egy bútort már eleve sérülten vett át.

Szállítmánybiztosítás

Fuvarozói felelősségbiztosítással minden nemzetközi fuvarozónak kötelezően rendelkeznie kell. Ha barátok, rokonok is segítettek a költözködésben és akkor sérült meg valami, előfordulhat, hogy utólag nem lehet megállapítani, hogy a csapatmunkában ki okozta a kárt. A közúton is történhet idegenhibás vagy egyéb, fel nem róható baleset.  A fuvarozó és biztosítója ekkor mentesül. Érdemes szállítmánybiztosítást kötni, amely nem felelősség alapú, hanem értékbiztosításként az értéktárgyakat veszi fedezetbe. Fontos tudni, hogy használt bútor esetén még az ún. TPND záradék mellett is csak fő károkat fedez a biztosítás (pl. teljes megsemmisülés, totálkár), de részleges károkat (pl. lepattogzódás, karcolódás, mattulás) már nem. Szállítmánybiztosításra ajánlatot adunk. A szállítmnybiztosításról bővebbenSzállítmánybiztosítás.

Költözési tipp: különítsenek el egy olyan dobozt, amelybe szappant, törölközőt, WC papírt, rongyot, tisztítószert, izzókat, lámpákat, elosztót csomagolnak.  Legyen kéznél szerszámos táska is! Az új lakásban elsőként ezekre lesz szükség.