Fuvardíjszámítás a nemzetközi szállítmányozás és gyűjtőfuvarozásban
Lúdtoll fuvarozás esetén terjedelmet számol a fuvarozó, ólomgolyó esetén viszont súlyt, vagyis ami jobban leköti a szállítóeszköz kapacitását.
Bármely áruszállítás esetén találkozunk a „mérőáru” fogalmával, amivel nemzetközi szállítmányozás alkalmával számol a fuvarozó. A mérőáru egy olyan viszony vagy mérőszám, amellyel meghatározzák a térfogat/tömeg hányadost és az így kapott mérőszám az áru kiemelt jellemzőéül szolgál. Minden árufajtára meghatározzák a tömeg/térfogat hányadost és az ennek alapján megkapott mérőszám alapján számolják a fuvardíjat.
A jármű adottságai szerint más mérőszámmal operál a repülős, a közúti fuvarozó és másképp a hajós,
Tengeri hajózásnál például a mérőáru 1t=1m3, ezt egyszer mérő áruként számolják. 2m3, 1tonna súlyú mérőáru esetén kétszer mérőként, 5m3 terjedelmű, 1t tömegű árut pedig 5x mérőként, és így tovább. Az 1x mérő alatti árukat súlyárunak nevezzük.
Ugyanitt átrakásnál, rakodásnál már más a szorzó: 1m3=333kg.
A nemzetközi szállítmányozás, a közúti fuvarozás gyakorlatában hagyományos nyerges szerelvényt véve alapul, a szorzó: 1t = 3.75m3
Ezek után jogos a kérdés: mennyi a fuvardíj?
Ennek nagyságát két alapvető tényező határozza meg: az állandó és a változó, avagy mozgó költségek. Mindegyikből jut bőségesen… Nagyban és a teljesség igénye nélkül, az előbbiek a beszerzés és fenntartás (telephely), továbbá bérköltségek, adók és járulékok. A mozgó költségek általában az üzemeltetéssel arányosan változnak, főleg az üzemanyag és amortizáció, de az adók egy része, különböző díjak megfizetésének terhei is idesorolhatók.
A nemzetközi szállítmányozás ágazataiban, különösen a közúti árufuvarozás területén – a fentieken túlmenően- a fuvardíjakat érzékenyen befolyásolják a kereslet és kínálat adottságai is.
Egy nyerges kamion fuvardíjtétele szinte tőzsdeszerű változásokat mutathat egy ugyanazon fuvarviszonylaton belül, egyforma feltételek és adottságok mellett. Például egy Dortmund – Budapest import viszonylaton 200.- EUR is lehet a különbség a szokásoshoz képest. Attól (is) függ, mennyi a szabad fuvarozó illetve kapacitás a térségben, illetve mekkora a rakománykínálat.
A „speciális” fuvardíjak egymáshoz mutatott eltérései különösen szembeszökőek hűtött és veszélyes (ADR) áruk esetén, mert a kínálat, illetve a rendelkezésre álló fuvarozói kapacitás jóval ritkább, mint a konvencionális kereskedelmi áruk esetén. Az eltérés akár 50-80%-os is lehet, főleg importfuvar esetén.
Érdemes tudni, hogy a nagy nemzetközi ünnepek, főleg karácsony és húsvét, valamint Nyugat-Európa egyes államaiban szokásos nagy nyári szabadságolások kezdetének idején, a fuvardíjak általában emelkednek a megnőtt kereslet miatt.
Célszerű az árubeszerzés és készletfeltöltés időzítésénél erre figyelni.